• ΤΟ ΥΛΙΚΟ ΕΧΕΙ ΠΡΟΚΥΨΕΙ ΑΠΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ (ΕΡΓΑΣΙΕΣ-ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ-ΣΧΕΔΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ) ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΤΗΣ Δ/ΝΣΗΣ Π.Ε. Γ΄ ΑΘΗΝΑΣ

Σάββατο 7 Ιανουαρίου 2012

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ

Επιλογές από το εκπαιδευτικό υλικό:Oxfam Cool Planet


http://www.oxfam.org.uk/coolplanet/climatechange/index.htm
Τίτλος: Climate Chaos (exploring the human cost of climate change)
Εξερευνώντας το ανθρώπινο κόστος της κλιματικής αλλαγής

απόδοση: Εφη Φουσέκη, Δρ Οικολογίας
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Α΄ Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αθήνας

Εισαγωγικά στοιχεία για το εκπαιδευτικό αυτό υλικό

Αποτελεί μία ολοκληρωμένη πρόταση διδασκαλίας μίας εβδομάδας και απευθύνεται σε Βρετανούς εκπαιδευτικούς, σε σύνδεση με τα μαθήματα του σχολικού προγράμματος.(για παιδιά 9-11 ετών ) .
Περιέχει βασικές πληροφορίες στον εκπαιδευτικό κυρίως για την ενέργεια από απολιθωμένα καύσιμα εφόσον θεωρείται σημαντικό οι μαθητές να κατανοήσουν ότι αυτή η ενέργεια συνεισφέρει στην κλιματική αλλαγή . Από τους μαθητές ζητάμε συχνά να εξοικονομήσουν ενέργεια αλλά είναι ανακριβές και παραπλανητικό αν δεν προσδιορίσουμε ποιο είδος ενέργειας θέλουμε να εξοικονομήσουν .

Το υλικό αποτελείται από 3 ενότητες
1. Tι είναι κλιματική αλλαγή
2. Oι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής
3. Τι μπορούμε να κάνουμε


Επιλογή παρουσίασης των παρακάτω δραστηριοτήτων

Δραστηριότητα
«Τι γνωρίζουμε για την κλιματική αλλαγή»

Χρόνος: 20 λεπτά
Υλικά: δυο φύλλα από χαρτί πίνακα επίδειξης (flipchart)
• στο ένα είναι γραμμένο: κλιματική αλλαγή –τι γνωρίζουμε
• στο δεύτερο είναι γραμμένο: κλιματική αλλαγή –οι ερωτήσεις μας
Σκοπός: να διερευνήσουμε τι γνωρίζουν ήδη οι μαθητές και που έχουν άγνοια (κενά)

Τι κάνουμε:
Ζητάμε από την τάξη να σηκώσουν χέρια όσοι /ες έχουν ακούσει για «κλιματική αλλαγή» ή «παγκόσμια αύξηση της θερμοκρασίας».
Μετά ακολουθεί ένας καταιγισμός ιδεών με ερωτήσεις
• τι γνωρίζουν γι αυτά
• Απορίες που έχουν γι αυτά
Γράφουμε τις απαντήσεις στα φύλλα χαρτιού σε μορφή δικτύου αντιστοιχίσεων.
Σε αυτό το στάδιο δεχόμαστε όλες τις ιδέες τους και δεν επιχειρούμε να διασαφηνίσουμε ή να εξηγήσουμε.
Οι δραστηριότητες που ακολουθούν είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να καλύψουν κάποια από τα κενά τους.
Καρφιτσώνουμε τα δυο φύλλα στην τάξη για να συμπληρώσουμε σ αυτά αργότερα.

Δραστηριότητα
« Εισαγωγή στην κλιματική αλλαγή»

Χρόνος:60 λεπτά
Υλικά:
• προβολικό μηχάνημα
• Τα δυο μισοσυμπληρωμένα φύλλα της προηγούμενης δραστηριότητας
• Ένα ακόμα φύλλο χαρτί (flipchart)

Σκοπός: να προσφέρουμε μια ευρεία εισαγωγή στην κλιματική αλλαγή και να αρχίσουμε να αναγνωρίζουμε κάποιες από τις αιτίες
Τι κάνουμε:
H τάξη παρακολουθεί το φιλμ της εκπαιδευτικής Τηλεόρασης (www.edutv.ypepth.gr ή www.edutv.gr) για την κλιματική αλλαγή (τα πρώτα 10 λεπτά)
Αφού το δουν μια φορά τους λέτε oτι θα τα προβάλλετε άλλη μία φορά.
Ζητάτε τώρα από την τάξη να εστιάσουν στις αιτίες της κλιματικής αλλαγής όπως προσδιορίζονται στο φιλμ.
Ακολούθως πηγαίνετε πίσω στα μισοσυμπληρωμένα χαρτιά για να συμπληρώσετε ότι πουν σύμφωνα με τις ερωτήσεις:
• Θέλουν να προσθέσουν κάτι σε αυτά που γνωρίζουν;
• Το φιλμ απάντησε σε κάποια από τις ερωτήσεις;
• Έχει προκύψει ίσως κάποια νέα απορία που θέλουν να συμπληρώσουν;


Δραστηριότητες που εστιάζουν στην δική μας συνεισφορά στην κλιματική αλλαγή με τίτλο «Απολιθωμένα καύσιμα στην καθημερινή μας ζωή»
ερωτήσεις –κλειδιά
1. Πότε χρησιμοποιούμε ενέργεια από απολιθωμένα καύσιμα (ορυκτά καύσιμα)
2. Πως μπορούμε να το ελαττώσουμε αυτό


a. Οι μαθητές /τριες καταγράφουν αναλυτικά δραστηριότητες της καθημερινότητάς τους και βρίσκουν σε ποιες από αυτές χρησιμοποιούν ενέργεια ορυκτών καυσίμων.

b. Αναζήτηση τρόπων βελτίωσης (εξοικονόμησης ενέργειας στο σπίτι και στο σχολείο με βάση τις προτεινόμενες προς τους πολίτες συμβουλές από το φυλλάδιο ενός φορέα πχ. ΔΕΗ κ. α.



Δραστηριότητα προς το τέλος της χρονιάς:
«Πως ενθαρρύνουμε τους άλλους να έρθουν κοντά μας»

Ο εκπαιδευτικός προτείνει στις ομάδες των μαθητών της τάξης που εκπαιδεύτηκαν στο υλικό.
Μέσα από την όλη αυτή διαδικασία του προγράμματος Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης σκεφθήκατε πως θα μπορούσατε να μοιραστείτε με άλλους πράγματα που μάθατε για την κλιματική αλλαγή και να τους ενθαρρύνετε να κάνουν κάτι γι αυτό. Τώρα θα σκεφθείτε τους καλύτερους τρόπους για να το κάνετε.

Στην ομάδα σας ,συζητείστε και κρατείστε σημειώσεις:

1. Για ποιο πράγμα θέλεις να πεις στους άλλους
• Γράψε το «μήνυμα» που θέλεις να περάσεις.

2. Ποιοι είναι το «κοινό σου»
• Θέλεις να μοιραστείς το μήνυμά σου με πιο μικρά παιδιά, με τους γονείς σου, με την ηγεσία του σχολείου σου, με τους δημότες της περιοχής σου;

3. Τι γνωρίζουν ήδη;
• για να μην τους μπερδέψεις ή να τους πεις κάτι βαρετό

4. Τι θα τους τραβούσε την προσοχή;
• Χρειάζεται μήπως να κάνεις το μήνυμα «άνετο», «αστείο», « ευκολονόητο», « σημαντικό», «ότι συμφέρει»;
• Θα έπιανε καλύτερα μία ιστορία, δεδομένα, εικόνες, κλπ.;

5. Τώρα δοκίμασε το μήνυμα σου και τους τρόπους που σχεδιάζεις να το εξηγήσεις, με ένα παιχνίδι ρόλων
• Οι μισοί της ομάδας θα κάνουν αυτούς που εξηγούν το πρόβλημα και το τι θα πρέπει να κάνει ο κόσμος γι αυτό, με τον τρόπο που έχετε διαλέξει καλύτερο.
• οι άλλοι μισοί θα ανταποκριθούν με τον τρόπο που νομίζετε ότι θα ανταποκρινόταν το ακροατήριο σας
Εάν πουν ότι είναι βαρετό. ότι δεν τους πολυ-νοιάζει, ότι τους απασχολούν άλλα , ότι δεν καταλαβαίνουν…, προσπαθήστε να βρείτε διαφορετικούς τρόπους να τους πείσετε!

6.Τώρα χρησιμοποιείστε ό,τι μάθατε για να περάσετε το μήνυμά σας.