Η αναγέννηση του καμένου δάσους
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
—Παρατήρηση των τρόπων (βιολογικών διαδικασιών), με τουςοποίους τα φυτά αναγεννώνται, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, μετάαπό τη φωτιά.
—Συνειδητοποίηση του ρόλου που παίζουν τα μη εύκολα αναγνωρίσιμα ή και ορατά όργανα των φυτών στην αναγέννηση ενός καμένουδάσους.
σκοπός
Η συνειδητοποίηση της δυνατότητας αναγεννήσεως που έχει ο κατεστραμμένος από φωτιά φυτικός σχηματισμός (π.χ. δάση, θαμνώδεις εκτάσεις) εάν η περιοχή δεν υποστεί περαιτέρω πλήγματα, π.χ. υπερβόσκηση.
διαδικασια / μεθοδολογια
Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες 2-3 ατόμων, κάνουν ένα περίπατο στον καμένο φυτικό σχηματισμό προσπαθώντας να παρατηρήσουν διάφορα φυτικά είδη και να εντοπίσουν τα όργανα των φυτών που έχουν δημιουργηθεί μετά τη φωτιά. Κάθε ομάδα επιλέγει 4-5 είδη και περιγράφει τα καινούρια πράσινα όργανα που έχουν εμφανιστεί πάνω στους καμένους κορμούς: τύπος του οργάνου (κλαδί, φύλλα κτλ.), σημείο εμφάνισης του οργάνου (π.χ. βάση του (φυτού, κορμός), διαστάσεις του οργάνου κτλ.
αξιοποιηση
Οι ομάδες εργασίας παρουσιάζουν το σύνολο των παρατηρήσεων τους. Ο εκπαιδευτής, κατά τη διάρκεια της συζήτησης, κατευθύνει τη σκέψη των παιδιών στα εξής θέματα: στη διαπίστωση της δυναμικής του φυτικού σχηματισμού, δηλαδή στη δυνατότητά του να αναγεννηθεί μετά τη φωτιά, και στην ταχύτητα του φαινομένου. Για το δεύτερο θέμα, είναι απαραίτητο να είναι γνωστή η ημερομηνία της φωτιάς. Η εξέταση των παρατηρήσεων των παιδιών ως προς το είδος του φυτικού σχηματισμού (δάσος, θαμνώδης έκταση κτλ.), τα φυτικά είδη και το χρόνο μετά τη φωτιά θα δώσει μια ευρύτερη εικόνα της δυναμικής του καμένου δάσους.
ΥΛΙΚΟ
Γραφική ύλη.
Ηλικία: 10 - Ε Διάρκεια: 2 ώρες Εποχή: Α, Κ, Φ